Sälja till flera uppdragsgivare?

Detta debatterades livligt när frilansjournalisten Ingela Hofsten besökte Uppsala den 11 maj. Deltagarna som bestod av både färska frilansare och mycket rutinerade kom från Uppsala och Storstockholmsområdet. Samma text kan ofta återpubliceras i samma medium eller säljas vidare till en annan tidning. Ett tips var att också återanvända sina egna texter eller researchen omkring dom. Redan på idéstadiet är det dags att tänka på olika infallsvinklar och olika medier.

En bra länk för att hämta inspiration är se.readly.com Här kan man i 14 dagar få prova att läsa över 2000 tidskrifter från hela världen. Därefter kostar det 99 kronor i månaden.

Journalistförbundet rekommenderar frilansare att ta 100 procent av förstagångsarvodet vid vidareförsäljning av ett material till en ny kund. Detta gäller även vid återanvändning hos samma kund. Om materialet ska publiceras på nytt hos samma kund i årsböcker eller antologier är rekommendationen minst 50 procent av det ursprungliga arvodet, om materialet inte behöver bearbetas. Frilansjournalister tänker lätt att de inte ska ta så mycket betalt för en andragångsanvändning. Texten, fotot eller programinslaget finns ju redan klart.

Fundera i stället över vad materialet är värt för uppdragsgivaren!

Monica Atterberg